Skip to content

שיחה לשבת והדרת – הרב דובב בינדיגר

שבת קדושים – והדרת פני זקן

ביום רביעי האחרון פורסם דו"ח של הקרן לרווחת ניצולי השואה על מצב ניצולי השואה בארץ. האמת בדרך כלל הנתונים המבהילים הללו  מתפרסמים לפני יום השואה. בדוח מפורסם ש:

60% מכלל ניצולי השואה מוטרדים ממצבם הכלכלי, וכ-50 אלף מכלל הניצולים חיים כיום בישראל מתחת לקו העוני  – עוד עולה מהדו"ח כי 43% מהנשאלים העידו שהם חוששים כי השואה עלולה לחזור על עצמה. 50%  מרגישים בדידות. 

זה דו"ח רק לגבי ניצולי השואה אם היינו עושים בדיקה לגבי כלל אוכלוסיית "האזרחים הותיקים" – הגיל השלישי לא בטוח שהמצב היה יותר מאיר פנים.

כיצד התורה מתייחסת לזקנה? 

בפרשת השבוע שלנו אנו פוגשים את הפסוק "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן" . הפסוק הזה כולל בתוכו שני סוגי אוכלוסיה , שני סוגי אנשים שאולי אנחנו קצת יכולים לשכוח אותם כי הם אולי לא מספיק רלוונטיים לעולם הצעיר הסוחף והדינמי שלנו. אולי הם גם יכולים ליהיות קצת עול או מעיקים לחיים שלנו . 

השיבה והזקן. באופן הפשוט מדובר פה על אנשים מבוגרים בעלי נסיון החיים הגדול – אוכלוסיית האזרחים הותיקים. השבת הזו שלנו מוקדשת ונקראת ע"י המשרד לאזרחים ותיקים שבת והדרת על שם הפסוק. והשבת הזו אמורה לעורר אותנו במחשבה ובמעשה ביחס לזקן. מחר בעליית שלישי בה נקרא את הפסוק הזה יעלה זקן המתפללים בקהילה כדי לעורר את היחס והכבוד שעם ישראל נותן לזקן. העם היהודי תמיד ידע  להעריך את האדם בעל נסיון החיים העשיר הנוצר על ידי אירועים זכרונות של שנים רבות, התחנכנו תמיד על "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן" 

 

הגמרא בקידושין לב: מחלקת בין השיבה לבין הזקן. השיבה הוא המופלג בשנים ואילו הזקן זה מי שקנה חכמה. כאן כבר לא מדובר על גיל אלא על ניסיון והשקעה של תלמידי חכמים. על אחת כמה וכמה נוסיף כבוד הערכה ויחס חיובי לאותם אלא שהם גם זקנים בחכמה וגם זקנים בגיל. "שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך" . זקני הדור ומנהיגי הדור שהתכונה הכפולה הזו של זקנה בגיל ובחכמה הייתה כרטיס כניסה ליהיות חלק משבעים הזקנים המנהיגים את עם ישראל. 

 

הרש"ר הירש כותב: "עלינו לקלס ולהעריץ את שני אלה: את השכל האנושי הבהיר והמיושב , המבשיל ע"י הנסיון (פה הוא מתכוון לזקן בגיל, ואני אוסיף שגם אם הגוף חלש וצריך תמיכה הרבה פעמים זה לא מלמד על בהירות השכל, השכל  עדיין בהיר, לצערינו יש מצבים של זקנה מופלגת שגם זה נעלם אבל אין זה פוטר אותנו מהדאגה ומהיחס אליהם)  ממשיך הרש"ר הירש: "ואת רוח ה' היוצאת מהתורה , וכל מקום שנמצאם בישיש ובחכם נביע את הערצתנו על ידי קימה והידור" 

 

פרשת השבוע שלנו פרשת קדושים- אתה רוצה למצוא ולראות קדושה בעולם תחפש את זה אצלך, לא שם. אצלך האופן הפשוט ביותר "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן" זה מבחן אישי של כל אחד ואחת. זו קדושה שנמצאת בחיים עצמם. לכן מסיים הכתוב "ויראת  מאלוקיך אני ה'" אלו מהדברים המסורים ללב לא תמיד יראו את זה לא תמיד יעריכו את זה לא תמיד יתייחסו לזה. 

 

בפסוק שלפני כתוב:  "אל תפנו אל האבת ואל הידענים אל תבקשו לטמאה בהם אני ה' אלקיכם" 

בדבריו הנפלאים של הרש"ר הירש הוא מעמיד  את שני הפסוקים זה מול זה. והפסוק של הזקנה הוא אנטיתזה, הפוך לגמרי מהאוב וידעני. כשאתה בדלמה כשאתה במשבר כזה או אחר בחיים אתה יכול לבחור ללכת לכל מיני אוחזי עינים ומגידי עתידות למיניהם  ולתת כח למי שאין לו באמת כח, להעצים כוחות של טומאה או שיש משבר יש אנשים שיש לפנות אליהם יש זקנים בעם ישראל יש זקנים בעלי שכל בהיר ויש זקנים בעלי חכמת התורה. "השכל האנושי הבהיר והברור וחכמת ה' הכתובה בתורה המאירה את עיני האדם- הם הם שנתמנו בידי ה' להורות לאדם את דרכו "  ולתת כח למי שבאמת יש כח.

 

נסיים בדברי המדרש על הפסוק שאומר יעקב לבניו " ואל שדי יתן לכם רחמים" שצריך להתפלל על הזקנה עוד לפני שהיא תגיע: 

זשה"כ על זאת יתפלל כל חסיד אליך לעת מצוא (תהלים לב) מהו לעת מצוא א"ר אבא לעת מצוא הזקנה, צריך אדם להתפלל על זקנתו שתהא עיניו רואות ופיו אוכל ורגליו מהלכות שבזמן שאדם יזקין הכל מסתלק ממנו, ביצחק מה כתיב ויהי כי זקן יצחק ותכהין עיניו מראות (בראשית כז) ביעקב כתיב (שם מח) ועיני ישראל כבדו מזוקן ופיו אינו אוכל שכן מצינו ברזילי אומר לדוד אם יטעם עבדך את כל אשר אוכל ואת אשר אשתה אם אשמע עוד בקול שרים ושרות ולמה יהיה עבדך עוד למשא אל אדוני המלך (שמואל ב יט)

הרב דובב בינדיגר- רב קהילת היכל שלמה קריית הרצוג- בני ברק